Svenska Hickorymästerskapen 2021

3bf.jpg l

Årets hickoryhöjdpunkt! Svenska Hickorymästerskapen 2021.

Den 7-8 augusti spelades det 23:e Svenska Hickorymästerskapet på Linköpings Golfklubb. Det blev ett mycket fint arrangemang. Trots illavarslande prognoser var det strålande väder båda dagarna. Men fem minuter efter avslutad prisutdelningen i Guds fria natur öppnade sig himmelen och blixtarna ljungade mot den svartblå skyn.

Mästerskapsmiddagen blev en golfhistorisk pärla. Den avnjöts i pelarsalen på anrika Frimurarehotellet. I samma sal som Linköpings Golfklubb den 30:e maj 1945 stiftades, i samma sal som prins Bertil vid banketten den 24:e september 1949 höll sitt invigningstal för de första 9 hålen. Historiens vingslag var närvarande och förgyllde en i övrigt munter och uppsluppen middag.

I herrklassen segrade ånyo Johan Moberg, Norrköping Söderköping GK, med 139 slag. Bland damerna var det Eva Adermark, Västerås GK, som drog det längsta strået med 167 slag. Eva och Johan höll ett gemensamt bejublat segertal. Trea totalt och bästa amatör blev Claes Armå, Borås GK, med 150 slag. I klassen med lite mer livserfarna golfare segrade Martin Mueller, Helsingborgs GK, med 163 slag. Fullständiga prislistor finns på golf.se.

Hickorykannan som spelas med hcp erövrades av Johan Nyhammar, Landeryds Gk på 67 netto. Det var hans premiär i SHM. Bruttopriset i samma tävling gick till Ingvar Ritzén, Stockholms GK, med 82 slag. Fullständig prislista finns på golf.se.

Bland SHM:s lite mer speciella vandringspriser gick Scott Patrick's putter för tävlings mest anmärkningsvärda slag till Johan Moberg. Efter en bra drive på hål 13 (par 5) återstod 175 meter. Johan smekte på andraslaget upp bollen 160 cm från flagg. Detta spektakulära slag rapporterades in av självaste ordförande för Linköpings GK, Carl Falkenberg. Han var nog beredd att utnämna det till årets slag i Linköping. Den efterföljande eagle-putten kan vi lämna därhän. Instiftarnas pris till den som utfört en extra förtjänstfull bedrift tilldelades Emil Norelius, Wattholma GK. Emil har vunnit amatörpriset fyra gånger sen det instiftades för sju år sen.

Svenska Golfhistoriska Sällskapet vill framföra ett stort tack till Linköpings GK, till dess klubbchef Peter Östlund och hans medarbetare, till Jörgen Isberg som varit SGS förlängda arm i organisationskommittén, för ett mycket väl planerat och genomfört evenemang!

vinnarkvartett

Från vänster: Johan Nyhammar (Vinnare Hickotykannan), Martin Mueller (Seniors), Johan Moberg (Gentlemen) och Eva Adermark (Ladies)

pdfLadda hem inbjudan och mer information >

Så här spelas banan / Bansträckning / Scorekort

pdfScorekort Damer Linköping 2021

pdfScorekort Seniors Linköping 2021

pdfScorekort Herrar Linköping 2021

Kliv tillbaka i tiden och upplev golf som den spelades under "golfens gyllene era" (1900-1935). Allt spel sker med träskaftade klubbor tillverkade före 1935. Varje år möts dryga hundratalet golfentusiaster i en tävling som av många räknas som en av världens tuffaste hickorytävling. Svenska Hickorymästerskapet är öppet för såväl svenska som utländska hickoryspelare, amatörer som proffs. Medlemskap i SGS fodras (bli medlem här) eller, för utländska spelare, i annat lands nationella golfhistoriska sällskap.

MÄSTERSKAPET SPELAS I TRE KLASSER:

• Herrar (Gentlemen), 36 hål (18 hål dag 1 och 18 hål dag 2 efter cut).
  • Damer (Ladies), 36 hål (18 hål dag 1 och 18 hål dag 2 efter cut).
  • Seniors (65+), 36 hål (18 hål dag 1 och 18 hål dag 2 efter cut).

SVENSKA HICKORYKANNAN
18 hål slagtävling med handicap spelas på söndagen.