• Sub

Ungdomskommittén

Vision och målsättning

Linköpings golfklubb är en klubb där vi strävar efter att attrahera ungdomar och ge dem möjlighet att utvecklas som individer och golfspelare med högt fokus på gemenskap.

Vision

Klubben vision är att genomföra 1000 aktiviteter i ungdomsverksamheten på årsbasis. Visionen ställer krav på att det finns en väl planerad och organiserad ungdomsverksamhet. Det krävs också en aktiv rekrytering för att fylla planerad verksamhet med ungdomar. En annan förutsättning för att lyckas är att föräldrar och övriga vuxna i klubben engageras och deltar i verksamheten.

Mål 2022

• Öka antalet aktiva tjejer i åldrarna 5-21 år
  • Genomföra en JMI tävling över 2 dagar vilket innebär att tävlingen får ökad status genom att spelarna ges möjlighet att få fler rankingpoäng. Därmed lockas Sveriges ungdomselit till Linköping. Genom att tävlingen går över 2 dagar kan vi också utöka startfältet till 132 deltagare. Tävlingen planeras att genomföras 6:e – 7:e juli.
  • Vi kommer även att arrangera en Teen Tour Future tävling den 20:e augusti. Detta är en tävling som riktar sig mot de ungdomar som satsar på sin golf, men ännu inte nått JMI kvalificering.
  • Minst 700 godkända aktiviteter.
  • Antalet ungdomar som har registrerats för att ha deltagit i träningsverksamhet är minst 100 st.
  • Speciella insatser för att rekrytera yngre spelare och speciellt tjejer (tjejläger, ”ta-med-en-kompis-dag”).
  • Minst 50 deltagare i ”Teen Cup” lägret.
  • Minst 20 spelare är registrerade på SGF ranking.
  • Stötta och peppa våra yngre juniorer till att börja tävla.
  • JSM-laget klarar av att avancera till omgång 2.

Strategi

• Skapa förutsättningar för hela familjen att utvecklas inom klubben.
  • Särskilda åtgärder för att rekrytera och behålla tjejer i verksamheten.
  • Forsätta utveckla klubbkänsla och gemenskap.
  • Engagera fler föräldrar i verksamheten.
  • Förbättra träningsområden.

Gå vidare till Ungdomsverksamheten